Filarami skutecznego zarządzania są nie przypadek i szczęście, ale wiedza, doświadczenie i kompetencje. Zarządzać może każdy, ale pod warunkiem, że będzie posiadał wiedzę i odpowiednio ukształtowane kompetencje. Oznacza to, że zarządzania można i trzeba się uczyć, bo nie jest ono zastrzeżoną dla oświeconych tajemną sztuką, której istota jest chroniona przed niepowołanymi adeptami, ale nauką osadzoną w systemie konkretnych założeń i paradygmatów. Niniejszy podręcznik, którego autorami są pracownicy Katedry Teorii Organizacji i Zarządzania Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, jest adresowany zarówno do studentów zaangażowanych w proces kształtowania kompetencji zarządczych, jak i praktyków, chcących otrzymać wskazówki, w jaki sposób należy realizować proces zarządzania, tak by zapewnić wysoki poziom efektywności organizacji. W jedenastu rozdziałach w kompleksowy sposób przedstawiono kluczowe zagadnienia z obszaru nauk o zarządzaniu: - istota i natura organizacji, będących obiektem zarządzania - logika procesu zarządzania - planowanie w organizacji - struktury organizacyjne i ich kształtowanie - motywowanie w organizacji - kontrola w organizacji w ujęciu strategicznym i operacyjnym - podejmowanie decyzji kierowniczych - praca kierownicza w organizacji - style kierowania i ich podstawowe modele - zarządzanie zmianami w organizacji