- Nowy
- HOME
-
KATEGORIE
- Aforyzmy Myśli Przysłowia
- Albumy
- Architektura
- Astrologia Parapsychologia
- Atlasy
- Bibliotekoznawstwo
- Biografie
- Biologia Przyroda
- Chemia
- Darmowe ebooki
- Dom
- Dramat
- Edukacja
- Ekologia Ochrona środowiska
- Ekonomia Biznes
- Encyklopedie
- Erotyka
- Fantastyka
- Filozofia
- Fizyka Astronomia
- Geografia
- Gry
- Historia Archeologia
- Hobby Rekreacja
- Horror Groza
- Humor Satyra
- Informatyka
- Językoznawstwo
- Komiks
- Kryminał
- Kuchnia
- Kultura
- Leksykony
- Lektury szkolne
- Listy
- Literatura dla dzieci
- Literatura dla młodzieży
- Literatura faktu
- Literatura kobieca
- Literatura obcojęzyczna
- Literatura piękna
- Literatura popularnonaukowa
- Literaturoznawstwo
- Malarstwo
- Mapy
- Matematyka
- Medycyna
- Mitologia Legendy Podania
- Motoryzacja
- Muzyka
- Nauka języków
- Ogród
- Opowiadania
- Pamiętniki Wspomnienia Dzienniki
- Pedagogika Oświata i szkolnictwo
- Podręczniki szkolne
- Poezja
- Poezja dla dzieci
- Polityka
- Poradniki
- Powieść historyczna
- Powieść podróżnicza
- Powieść przygodowa
- Prawo Książki dla praktyków
- Prawo Podręczniki
- Proza
- Przewodniki
- Psychologia
- Publicystyka Esej
- Religia Religioznawstwo Teologia
- Reportaż
- Rolnictwo Hodowla
- Romans
- Sensacja Thriller
- Socjologia
- Śpiewniki Kolędy
- Sport Żeglarstwo
- Sztuka
- Słowniki
- Teatr Film
- Technika
- Turystyka Hotelarstwo
- Wojskowość Militaria
- Wywiad
- Zdrowie Uroda
- PROMOCJE
- Darmowe ebooki
- BLOG
Modal Options
Modal content..
- KATEGORIE
-
- Aforyzmy Myśli Przysłowia (62)
- Albumy (40)
- Architektura (218)
- Astrologia Parapsychologia (193)
- Atlasy (4)
- Bibliotekoznawstwo (150)
- Biografie (1016)
- Biologia Przyroda (501)
- Chemia (261)
- Darmowe ebooki (5426)
- Dom (177)
- Dramat (364)
- Edukacja (2349)
- Ekologia Ochrona środowiska (360)
- Ekonomia Biznes (4007)
- Encyklopedie (11)
- Erotyka (569)
- Fantastyka (1581)
- Filozofia (1588)
- Fizyka Astronomia (188)
- Geografia (375)
- Gry (14)
- Historia Archeologia (3726)
- Hobby Rekreacja (309)
- Horror Groza (387)
- Humor Satyra (225)
- Informatyka (710)
- Językoznawstwo (1294)
- Komiks (74)
- Kryminał (2079)
- Kuchnia (291)
- Kultura (1607)
- Leksykony (53)
- Lektury szkolne (379)
- Listy (93)
- Literatura dla dzieci (2210)
- Literatura dla młodzieży (1674)
- Literatura faktu (1237)
- Literatura kobieca (3224)
- Literatura obcojęzyczna (244)
- Literatura piękna (5874)
- Literatura popularnonaukowa (1468)
- Literaturoznawstwo (2105)
- Malarstwo (44)
- Mapy (5)
- Matematyka (389)
- Medycyna (2020)
- Mitologia Legendy Podania (244)
- Motoryzacja (25)
- Muzyka (213)
- Nauka języków (1125)
- Ogród (25)
- Opowiadania (1008)
- Pamiętniki Wspomnienia Dzienniki (445)
- Pedagogika Oświata i szkolnictwo (1748)
- Podręczniki szkolne (222)
- Poezja (2050)
- Poezja dla dzieci (99)
- Polityka (2123)
- Poradniki (2600)
- Powieść historyczna (779)
- Powieść podróżnicza (232)
- Powieść przygodowa (377)
- Prawo Książki dla praktyków (4953)
- Prawo Podręczniki (833)
- Proza (867)
- Przewodniki (193)
- Psychologia (1488)
- Publicystyka Esej (751)
- Religia Religioznawstwo Teologia (1958)
- Reportaż (537)
- Rolnictwo Hodowla (166)
- Romans (4889)
- Sensacja Thriller (1471)
- Socjologia (2093)
- Śpiewniki Kolędy (8)
- Sport Żeglarstwo (261)
- Sztuka (671)
- Słowniki (231)
- Teatr Film (352)
- Technika (1595)
- Turystyka Hotelarstwo (93)
- Wojskowość Militaria (607)
- Wywiad (154)
- Zdrowie Uroda (927)
Świat gestów i symboli w komunikacji dziecięcej
AutorzyAgnieszka Lasota
ISBN978-83-7587-272-9
Rok wydania2010
Strony192
Językipolski
Nr produktu5FED03BFEB
ZabezpieczenieDL-ebwm
Niniejsza publikacja to pierwsza w literaturze naukowej szczegółowa analiza porównawcza sprawności niejęzykowych dzieci polskich w okresie wczesnego dzieciństwa. Zarówno rozważania teoretyczne, jak i przeprowadzone badania skupiają się wokół dwóch obszarów tematycznych: relacji pomiędzy rozwojem komunikacji niejęzykowej w postaci gestykulacji a osiągnięciami językowymi dziecka oraz roli interakcji rodzic – dziecko w rozwoju komunikacji i symbolizacji dziecięcej.
Niniejsze opracowanie empiryczne stanowi część szeroko zakrojonych badań nad rozwojem językowym u dzieci polskich. Uwzględniono w nim wyniki badań, którymi objęto 99 dzieci: z podejrzeniem zaburzenia typu Specific Language Impairment, charakteryzujące się bardzo niskim poziomem rozwoju mowy oraz z dwóch grup porównawczych, o przeciętnym poziomie rozwoju mowy oraz ponadprzeciętnym poziomie rozwoju mowy.
W pierwszej części publikacji przedstawiono zarówno klasyczne, jak i nowsze koncepcje dotyczące roli symboli i znaków, tj. gestów i działań symbolicznych oraz języka, w ujmowaniu rzeczywistości oraz porozumiewaniu się. W opisie procesu komunikowania się nawiązano do nurtu badań nad zmianami rozwojowymi zachodzącymi w relacji gestykulacja – mowa. Pokazano rozwojowe ujęcie komunikacji niejęzykowej dzieci we wczesnej ontogenezie, z uwzględnieniem zmian w funkcji, jaką pełni gestykulacja. Poszukiwano empirycznego potwierdzenia istnienia związku między rozwojem gestykulacji a rozwojem mowy nie tyle u dzieci prawidłowo rozwijających się, co z zaburzonym rozwojem kompetencji językowych.
Książka jest próbą analizy słabo opisanego w Polsce problemu zaburzenia rozwoju językowego u małych dzieci, a także przeglądu aktualnego stanu badań nad symbolicznym przedstawianiem rzeczywistości oraz komunikacją niejęzykową dzieci z podejrzeniem specyficznych zaburzeń rozwoju językowego. Odrębną część stanowią rozważania na temat roli dorosłych w rozwoju reprezentacji symbolicznej dziecka we wczesnym dzieciństwie, przejawiającej się w mowie i zabawie. Potwierdzono tezę, że jakość interakcji dziecko – rodzic ma istotny wpływ na rozwój zdolności komunikacyjnych dziecka. Zaznaczono również, że interakcja ta ma charakter transakcyjny.
Przeprowadzone badania pozwoliły na ocenę poziomu i rodzaju komunikatów niejęzykowych używanych przez dzieci z różną sprawnością językową podczas interakcji z dorosłym. Analiza wyników wykazała różnice międzygrupowe w zakresie poziomu komunikacji niejęzykowej oraz stosowania odmiennych strategii komunikacyjnych. Analiza zachowań rodziców potwierdziła, że rodzice dzieci z różnym poziomem rozwoju mowy stosują odmienne strategie podczas komunikowania się z nimi. Rodzice dzieci z podejrzeniem SLI częściej stosują strategie ograniczające oraz kontrolę imperatywną, pozostali zaś częściej prezentują rozwijające strategie językowe i niejęzykowe.
Niniejsza publikacja pozwoli na lepsze zrozumienie mało opisanego i wciąż nieznanego w Polsce zaburzenia SLI oraz związanych z nim problemów, z którymi borykają się dzieci już w okresie wczesnego dzieciństwa.
Prezentowana książka ta jest przeznaczona zarówno dla specjalistów psychologów, pedagogów i logopedów, jak i rodziców zainteresowanych rozwojem swoich dzieci.
TematykaPsychologia
AutorzyAgnieszka Lasota
WydawnictwoImpuls
Rok wydania2010
ISBN978-83-7587-272-9