• Nowy

Zarządzanie Publiczne nr 2(8)/2009

9,99 zł
Brutto

Rok wydania2009

Strony100

Językipolski

Nr produktu72DD26CDEB

ZabezpieczenieDL-ebwm

Format

redeem

Kupując ten produkt możesz zebrać 9 punktów lojalnościowych . Twój koszyk będzie zawierał 9 punktów Punkty możesz wymienić na kod rabatowy 0,09 zł .


local_shippingOtrzymasz nawet w ciągu 15 sekund

Ilość

ISSN 1898-3529

W numerze [Contents]:

Piotr Sztompka: Przestrzeń życia codziennego [Space of Everyday Life]. s. 5–30.

Rafał Sułkowski: Ocena wsparcia MSP przez fundusze poręczeniowe i pożyczkowe [An Evaluation of the Assistance Offered by Guarantee and Loan Funds to SMEs], s. 31–44. Artykuł jest próbą analizy skuteczności funkcjonowania funduszy poręczeniowych i pożyczkowych działających w Polsce i wsparcia, jakie świadczą małym i średnim przedsiębiorstwom (MSP). Pokazuje rolę MSP w gospodarce oraz najistotniejsze bariery ich rozwoju. Jedną z nich jest ograniczony dostęp do kapitału. Artykuł omawia funkcje i cechy funduszy poręczeniowych i pożyczkowych działających na rzecz ułatwienia MSP dostępu do bieżącego finansowania.

Katarzyna Szmigiel: Przestrzenny wymiar relacji międzynarodowych samorządów województw [The Spatial Dimension of Local Governments’ International Relations at the Voivodship Level], s. 45–62.

Artykuł przedstawia analizę zbieżności kierunków geograficznych relacji międzynarodowych samorządów województw,nawiązanych na podstawie dokumentów o współpracy, z zasięgiem terytorialnym projektów realizowanych w ramach europejskiej współpracy terytorialnej. Artykuł ma przede wszystkim znaczenie aplikacyjne. Zbieżność tych dwóch form angażowania się samorządów województw w działania na arenie międzynarodowej może warunkować możliwość wdrażania działań prowadzonych wcześniej na podstawie dokumentów o współpracy, ze względu na dostępność źródeł finansowania polityki regionalnej samorządów województw.W warstwie teoretycznej artykuł odnosi się do podstawowych pojęć z zakresu relacji międzynarodowych samorządów terytorialnych.

Anna Karwińska: Uwarunkowania współzarządzania w skali miasta w perspektywie socjologicznej [Determinants of Urban Governance in a Sociological Perspective], s. 63–80.

Przedmiotem rozważań w tym artykule są zagadnienia współzarządzania odniesione do problemów zarządzania miastem. Ze względu na obszerność zarówno problematyki współzarządzania, jak i funkcjonowania miasta jako całości społeczno-przestrzennej, należało dokonać wyboru pewnych aspektów do rozważenia. W pierwszej części dokonano socjologicznego oglądu koncepcji governance (współzarządzania), a następnie, w części drugiej, możliwości wykorzystania jej założeń i zasad w praktyce zarządzania różnymi sferami życia miasta. Określono także czynniki sprzyjające rozwojowi współzarządzania w miastach współczesnych oraz niektóre bariery, funkcjonujące zwłaszcza w krajach postsocjalistycznych.

Wybór tekstów klasycznych [Selection of classic texts]

Brian F. Dollery, Joe L. Wallis: Niesprawność rynku, niesprawność rządu, przywództwo i polityka publiczna [Market Failure, Government Failure, Leadership and Public Policy], s. 81–92.

Praca przetłumaczona w tym wydaniu Zarządzania Publicznego nie może zostać określona mianem klasycznej, nie stanowi ona również części współczesnego kanonu prac dotyczących zarządzania. Niemniej jednak to bardzo istotna pozycja zarówno pod względem teoretycznym, jak i praktycznym. Powód, dla którego zostaje ona przedstawiona czytelnikom,jest oczywisty: Dollery i Wallis dokonują w niej kluczowego rozróżnienia pomiędzy paradygmatem teoretycznym i praktycznym (policy), co nie pozostaje bez wpływu na wszystkie prace dotyczące zarządzania. Ma to szczególne znaczenie, ponieważ badania nad kwestią rządzenia ogniskują się w punkcie, w którym stykają się trzy różne rodzaje prac: (a) dociekania teoretyczne, głównie wynikające z zainteresowań akademickich, (b) badania odnoszące się do kwestii praktycznych związanych z zarządzaniem czy radzeniem sobie z konkretnymi problemami wynikającymi ze sposobu postępowania (policy), na które zwracają uwagę nie tyle środowiska akademickie, ile ci bezpośrednio zaangażowani,interesariusze i politycy, i (c) badania, które wspomagają działania o charakterze doradczym i szkoleniowym na polu zarządzania, szczególnie w sektorze publicznym i sektorze organizacji pozarządowych. Dla ilustracji odniosę się do kwestionariusza, który wypełniłem ostatnio podczas prac nad problematyką metazarządzania. Ponowne zainteresowanie kwestią zarządzania pojawiło się w późnych latach 70. i 80., natomiast metazarządzanie stało się przedmiotem analiz w latach 90. (najważniejsze prace ukazały się pod koniec dekady). W prawie wszystkich przypadkach pytania dotyczące metazarzadzania napotykały na problemy, z którymi borykali się bezpośrednio zaangażowani w zarządzanie,rozumiane w jego wąskim sensie, jako forma samoregulacji i samoorganizacji.Literaturę dotyczącą metazarządzania charakteryzuje jej ambiwalentne usytuowanie pomiędzy paradygmatem teoretycznym i praktycznym, w znacznie większym stopniu niż w literaturze dotyczącej zarządzania, która ma dłuższy rodowód,kiedy ujmie się ją we wszystkich wymiarach. Tym samym pierwsza ważna lekcja wynikająca z lektury tego tekstu jest następująca: powinniśmy zwracać uwagę na możliwe rozszczepienia pomiędzy paradygmatem teoretycznym i praktycznym. To właśnie to skłoniło mnie, by wybrać ten tekst do tłumaczenia, co oczywiście nie oznacza, że nie ma on wielu innych zalet (Bob Jessop, Lancaster University).

Wywiady [Interviews]:

Stabilność i bezpieczeństwo rynku finansowego jako dobro publiczne. Wywiad z dr. Stanisławem Kluzą, przewodniczącym Komisji Nadzoru Finansowego [Stability and Safety of the Financial Market as a Public Good. An Interview with Dr Stanisław Kluza, the Chairperson of the Financial Supervision Authority], s. 93–97.

TematykaEkonomia Biznes

WydawnictwoMałopolska Szkoła Administracji Publicznej, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie i Wydawnictwo Naukowe Scholar

Rok wydania2009

72DD26CDEB