• Nowy

Społeczna odpowiedzialność w Polskich uczelniach. Perspektywa interesariuszy wewnętrznych.

43,35 zł
Brutto

ISBN978-83-8030-722-3

Rok wydania2025

Strony216

Językipolski

Nr produktu6994E6F8EB

ZabezpieczenieDL-ebwm

Format

redeem

Kupując ten produkt możesz zebrać 43 punktów lojalnościowych . Twój koszyk będzie zawierał 43 punktów Punkty możesz wymienić na kod rabatowy 0,43 zł .


local_shippingOtrzymasz nawet w ciągu 15 sekund

Ilość

Inspiracją dla przygotowania niniejszej monografii było ogólnopolskie badanie ankietowe interesariuszy wewnętrznych uczelni na temat realizacji koncepcji społecznej odpowiedzialności (SOU) w polskich szkołach wyższych. Zostało ono przeprowadzone dzięki inicjatywie i zaangażowaniu zespołu badawczego funkcjonującego w ramach Grupy roboczej ds. społecznej odpowiedzialności uczelni, działającej przy Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej. Badanie to wypełniło znaczącą lukę w polskiej literaturze przedmiotu, podejmując wątek badawczy zainicjowany w latach 2008–2010 przez prof. Marcina Geryka. Wyniki badania zostały szczegółowo przedstawione w raporcie Diagnoza realizacji społecznej odpowiedzialności uczelni. Przede wszystkim jednak stały się punktem wyjścia do pogłębionych rozważań na temat rozwoju koncepcji SOU w Polsce, zawartych w niniejszej monografii. Monografia składa się z trzech części: w pierwszej omówiono koncepcję SOU w ujęciu teoretycznym, w drugiej przedstawiono diagnozę realizacji SOU w Polsce, wreszcie w trzeciej skupiono się na SOU w zarządzaniu i komunikacji, mając na uwadze to, że SOU wymaga podejścia zarządczego i strategicznego, a dialog z interesariuszami jest fundamentem tej koncepcji. Pewien kontekst filozoficzny podjętej w prezentowanej w publikacji tematyki przedstawia Janina Filek w otwierającej monografię Refleksji wprowadzającej do koncepcji społecznej odpowiedzialności uczelni, próbując odpowiedzieć na pytanie, dlaczego koncepcja SOU się pojawiła i na jaki problem społeczny stanowi odpowiedź. Kontynuując omawianie kontekstu SOU, Agata Lulewicz-Sas, Katarzyna Osiecka-Brzeska i Piotr Wachowiak w kolejnym rozdziale analizują tę koncepcję z punktu widzenia teorii interesariuszy – identyfikują kluczowych interesariuszy uczelni oraz opisują ich rolę. Janina Filek, Wioleta Gałat i Magdalena Popowska w rozdziale Rola uczelni w kontekście rozwoju społecznego przedstawiają trwającą obecnie na świecie w kontekście narastających wyzwań społecznych i środowiskowych dyskusję nad trzecią misją uczelni, rozumianą właśnie jako odpowiedzialność społeczna, wspieraną przez pojawiające się w tym obszarze inicjatywy i rankingi SOU. W drugiej części monografii zaprezentowane zostały najważniejsze wyniki wspomnianego ogólnopolskiego badania ankietowego wewnętrznych interesariuszy szkół wyższych oceniających realizację koncepcji SOU w polskich uczelniach. Po przedstawieniu metodyki badania oraz próby badawczej przez Agatę Lulewicz-Sas i Magdalenę Kozerę-Kowalską, ocenę realizacji SOU z perspektywy kadry zarządzającej zaprezentowali: Janina Filek, Wioleta Gałat, Agata Lulewicz-Sas, Barbara Pawłowska i Piotr Wachowiak, z kolei punkt widzenia pracowników uczelni (nauczycieli akademickich oraz pracowników niebędących nauczycielami akademickimi) omówiły: Ewa Jastrzębska, Inna Khovrak, Jolanta Korkosz-Gębska, Katarzyna Osiecka-Brzeska i Katarzyna Strzała-Osuch. Stanowisko studentów i doktorantów przedstawiły: Magdalena Popowska, Magdalena Kaźmierczak, Magdalena Kozera-Kowalska. Omawiając punkt widzenia każdej z wymienionych grup interesariuszy wewnętrznych, autorzy przedstawiali je w podziale na zagadnienia takie jak: interpretacja pojęcia SOU; źródła informacji o działaniach SOU; działania społecznie odpowiedzialne podejmowane przez uczelnie; korzyści i bariery związane z realizacją działań SOU. W trakcie prezentacji i interpretacji wyników przeprowadzonego badania autorzy poszczególnych rozdziałów odnosili się do badań dotyczących zagranicznych uczelni, porównując poziom wdrożenia SOU i podejmowane przez uczelnie działania w Polsce i innych państwach. Swoistym podsumowaniem przedstawionych wyników badania jest analiza SWOT realizacji SOU w Polsce wraz z rekomendacjami, przygotowana przez Ewę Jastrzębską, Jolantę Korkosz-Gębską, Agatę Lulewicz- -Sas i Mariolę Zalewską. Część trzecią monografii, dotyczącą SOU w zarządzaniu i komunikacji, rozpoczyna analiza porównawcza kodeksów etyki, strategii SOU i raportów SOU sygnatariuszy Deklaracji Społecznej Odpowiedzialności Uczelni, przeprowadzona przez Ewę Jastrzębską, Magdalenę Kaźmierczak oraz Innę Khovrak. Rozdział autorstwa Barbary Pawłowskiej, który kończy tę część oraz całą monografię, poświęcony jest dobrym praktykom wdrażania SOU w polskich uczelniach, stanowiąc przegląd cyklicznej publikacji Katalog dobrych praktyk SOU, opracowywanej dzięki inicjatywie i zaangażowaniu Grupy roboczej ds. społecznej odpowiedzialności uczelni oraz samego Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej. Redaktorzy i autorzy monografii mają nadzieję, że oddawana do rąk czytelników publikacja będzie stanowić cenne źródło wiedzy na temat koncepcji SOU, sposobów jej wdrażania, a także kluczowej roli interesariuszy wewnętrznych w tym procesie, wspierając tym samym wszystkich zainteresowanych w realizacji tej cennej idei w Polsce. Na koniec warto podkreślić, że niniejsza monografia nie powstałaby bez wsparcia JM Rektora Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, dra hab. Piotra Wachowiaka, prof. SGH, za które autorzy bardzo dziękują.

TematykaEkonomia Biznes

WydawnictwoSzkoła Główna Handlowa

Rok wydania2025

ISBN978-83-8030-722-3

6994E6F8EB

Specyficzne kody

ISBN
978-83-8030-722-3