• Nowy

Współczesna polszczyzna wobec kultury konsumpcjonizmu

18,91 zł
Brutto

AutorzyJulia Piotrowska

ISBN978-83-8332-056-4

Rok wydania2024

Strony206

Fragment

Językipolski

Nr produktu34400331EB

ZabezpieczenieDL-ebwm

Format

redeem

Kupując ten produkt możesz zebrać 18 punktów lojalnościowych . Twój koszyk będzie zawierał 18 punktów Punkty możesz wymienić na kod rabatowy 0,18 zł .


local_shippingOtrzymasz nawet w ciągu 15 sekund

Ilość

W ciągu ostatnich 30 lat zaobserwować można w Polsce rewolucyjne zmiany technologiczne, społeczne i ekonomiczne, które składają się na występującą w tytule książki „kulturę konsumpcyjną”. Czy wpływa ona na język polski? A może to właśnie polszczyzna warunkuje jej rozwój? Czy czyjąś miłość można posiadać? Czy czas albo wykształcenie to dziś zasoby sensu stricto? Żeby odpowiedzieć na te pytania, autorka dokonuje wielowątkowej analizy tekstów dawnych i współczesnych. Korzysta w tym celu z materiału słownikowego, z korpusu językowego oraz z cytatów internetowych. Przykładając doń narzędzia charakterystyczne dla leksykologii, semantyki kognitywnej i socjolingwistyki, ukazuje to, w jaki sposób rodzą się nowe mechanizmy językowe warunkowane kulturą konsumpcji. Badaczka przekonuje, że cechą charakterystyczną „nowego wyrażania się” jest czerpanie ze znaczeń tradycyjnych (centrum), ale też jednoczesne rozszerzanie ich o nowe obszary (peryferie). W omawianych mechanizmach dostrzec można wyraźnie scharakteryzowane sposoby konceptualizowania rzeczywistości, w której to, co dotychczas było niematerialne i nie dawało się spieniężyć, faktycznie zyskuje „rynkową wartość” we współczesnym języku. Książka adresowana jest do językoznawców, kulturoznawców, antropologów oraz wszystkich osób zainteresowanych przemianami kulturowymi i zmianami we współczesnym języku polskim.

TematykaJęzykoznawstwo

AutorzyJulia Piotrowska

WydawnictwoWydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego

Rok wydania2024

ISBN978-83-8332-056-4

34400331EB

Specyficzne kody

ISBN
978-83-8332-056-4